De ce nu mai vin suporterii romani la stadion

De ani buni stadioanele din Liga 1 si nu numai sunt din ce in ce mai goale. Fotbalul romanesc nu-i mai atrage pe microbisti, atmosfera pe arene fiind una de-a dreptul dezolanta. Au trecut vremurile in care stadioanele erau pline de suporteri la fiecare meci indiferent de adversar.

Din cele 161 de meciuri jucate din acest sezon, doar 8 partide au fost urmarite de pe stadion de mai mult de 10.000 de spectatori. Pana in prezent, media de spectatori pe meci in Liga 1 a fost de 3.157, in continua scadere fata de ultimele opt sezoane.

Cea mai buna asistenta din actualul sezon s-a inregistrat la meciul Steaua-Dinamo 0-0, din 9 august 2015, atunci cand pe stadion s-au aflat 29.000 de spectatori.

meta-chart

Meciuri slabe

s560x316_botosani-iasiSuporterii vor goluri multe, faze exceptionale si multa incrancenare, iar aceste ingrediente au disparut de mult din fotbalul romanesc. Multe dintre partidele de Liga 1 nu ofera mai nimic la capitolul spectaculozitate, la unele dintre aceste meciuri poti sa adormi si sa nu pierzi nimic. Echipele din Liga 1 nu ofera mai nimic, dar in schimb isi doresc sprijinul suporterilor.

Prin trecerea la sistemul cu play-off si play-out s-a sperat ca meciurile vor fi mai spectaculoase sau, cel putin, cu mai multa incrancenare. Pana in acest moment nu s-a intamplat nimic din toate acestea si pare putin probabil ca se va schimba ceva in primavara.

Inainte de comunism toate stadioanele erau pline si nici atunci nu erau meciuri spectaculoase, dar mersul la meci era o forma de a iesi din ritmul monoton al vietii de zi cu zi. Pe teren gaseai fotbalisti si nu simpli jucatori de fotbal, asa cum intalnesti astazi. Era o placere sa savurezi un dribling a lui Dobrin, o parada a lui Silviu Lung sau un tackling a lui Dinu, pe cand azi predomina gafele sau faze demne de emisiunile de divertisment.

meta-chart (1)

Cluburile nu-si apropie suporterii

486858_486858_defuncta_steauaO tombola din an in Paste, o brosurica de patru pagini, numita ironic “program de meci” si cam atat primesti ca suporter daca mergi la un meci in Romania. Interesul clubului este sa-si apropie suporterii si, de ce nu, sa aduca si oameni noi la stadion, doar ca, in marea lor majoritatea, conducatorii nici nu-i baga in seama pe microbisti.

La capitolul marketing, cele mai multe cluburi au inceput sa faca pasi marunti, dar castigurile de aici sunt foarte mici. De exemplu primele doua echipe clasate in campionat, Astra si Viitorul, nu au un magazin online disponibil, in ambele cazuri acestea fiind in constructie. Ce alt moment mai bun poti sa gasesti ca sa-ti comercializezi produsele, decat acela in care esti in varf de forma.

In alte campionate, conducerea clubului le-a platit fanilor costurile deplasarilor, in semn de respect, dupa ce acestia isi vazusera favoritii umiliti. Probabil ca la cate umilinte sunt supusi fanii echipelor din Romania, patronii cluburilor ar da faliment in cateva luni.

Dintre echipele de Liga 1 doar 8 au magazin online (Dinamo, Steaua, ASA Targu Mures, CSMS Iasi, CSU Craiova, CFR Cluj, ACS Poli Timisoara si Petrolul Ploiesti).

 

Toate meciurile sunt televizate

Drepturi-TV_tb730Potrivit studiului “Media Consumption Forecast” al agentiei ZenithOptimedia, romanii stau in fata televizoarelor aproximativ 340 de minute pe zi. In paleta de programe, un segment insemnat sunt difuzarile meciurilor de fotbal, implicit si cele din Liga 1.

Este cel putin caraghios sa observam ca toate cele 7 meciuri din prima liga sunt transmise de trei posturi diferite de televiziune, in timp ce prima optiune, derby-ul etapei, a fost transmis, in toamna, de patru posturi de televiziune. Daca erai abonat DIGI puteai alege pe care dintre cele trei posturi sa privesti derby-ul etapei, o situatie cel putin comica daca privim nivelul fotbalului romanesc.

La meciul Steaua-Dinamo, din 9 august 2015, Antena 1 a inregistrat un rating de 6% (1.114.000 de romani au urmarit meciul), in timp ce Dolce Sport a inregistrat un rating de 1,1% (212.000 de telespectatori).

In toamna meciurile de Liga 1 au fost televizate de Digi Sport, Dolce Sport, Look TV, Antena 1 (au renuntat sa mai transmita dupa nici doua luni) si TVR 1 (au preluat optiunea de la Antena 1). Postul public de televiziune a anuntat, in luna ianuarie, ca renunta la prima optiune si astfel nu vor mai transmite meciuri din Liga 1.

 

Scandaluri multe, realizari putine

23-660x400Nu exista sezon in care sa nu apara scandaluri pe banda rulanta in fotbalul romanesc. Multi dintre conducatorii echipelor de pe prima scena fotbalistica din Romania nu au nici o legatura cu fenomenul. De aici si pana la acuze si scandaluri e o cale scurta. A trecut vremea aranjamentelor “strategice”, in schimb greselile, tot mai frecvente, ale arbitrilor au aprins, de-a lungul timpului, destul de usor spiritele. Nici Liga, si nici Federatia nu au intervenit energic pentru stoparea acestor reactii, astfel ca in fotbalul romanesc fiecare poate sa balacareasca pe oricine.

In cazul FCSB, o parte dintre suporteri au parasit echipa datorita scandalului dintre actuala conducere si Ministerul Apararii. Peste noapte, sustinatorii Stelei s-au trezit ca numele echipei s-a schimbat, la fel si emblema, iar echipa este tarata intr-un scandal de care nu avea nevoie.

Pe cat de mari sunt scandalurile, pe atat de mici sunt realizarile. In actualul sezon nici o echipa nu s-a calificat in grupele cupelor europene, iar atunci cand mai apare un rezultat mare, acesta apare in mod accidental. Cand nu joci cu adversari puternici, nu poti sa emiti pretentii sa ai alaturi suporterii in numar cat mai mare.

 

Disparitia echipelor de traditie

FC Arges, Poli Timisoara, Universitatea Craiova sunt nume de echipe care au disparut din fotbalul romanesc, acestea fiind inlocuite cu echipe dupa chipul si asemanarea inaintaselor, dar fara pic de traditie. In locul acestor echipe, care aveau un bazin bine definit de suporteri, au aparut unele care au avut viata scurta pe prima scena fotbalistica. In schimb au aparut pe prima scena fotbalistica un numar mare de echipe, finantate de primarii, dar care au disparut repede din Liga 1. Ca exemplu putem sa luam cluburile din judetul Ilfov care, exceptand Concordia Chiajna, nu au adus nici un plus competitiei.

Alte echipe cu traditie, precum Rapid Bucuresti, Farul Constanta sau Otelul Galati, au ajuns prin ligile secunde, jucand pe stadioane mizerabile si golite de spirit de oameni de afaceri pusi doar pe capatuiala. Am enumerat sase echipe care oricand ar putea strange la un meci mai multi suporteri decat au populatie aceste orase si comune din jurul Bucurestiului.

In Liga 1 au jucat pana in prezent 4 echipe din Judetul Ilfov: Concordia Chiajna, FC Voluntari, Victoria Branesti si CS Otopeni. Voluntari are o populatie de 42.944 de locuitori, Otopeni are 13.861 de locuitori, Branesti are 8.531 de locuitori si Chiajna are 8.000 de locuitori

 

Ce ne rezerva viitorul

Nu se va intampla prea curand sa vedem din nou stadioane pline in fotbalul romanesc atat timp cat toate meciurile sunt televizate. Pretul unui bilet nu este atat de scump incat sa indeparteze microbistul de stadion, dar cand plateste o suma de bani se asteapta sa fie respectat. Cluburile ajung sa respecte mai mult televiziunile, intr-un fel pe buna dreptate pentru ca de acolo vin banii, dar daca acestea nu vor mai plati vom vedea un fotbal in faliment. Va fi insa prea tarziu sa existe o conexiune intre suporteri si club.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s